HR är förkortningen av "Human resources", den mänskliga resursen, den resurs medarbetarna bidrar med i företag och organisationer.
HR-enheten har den huvudsakliga uppgiften att stötta chefer och ledare i bland annat arbetsrättsliga frågor, personalpolitiska åtgärder, arbetsmiljöfrågor, rehabilitering m.m. HR-enheten ansvarar dessutom för lönehandläggningen vid kommunen, samt företagshälsovården.
HR-frågorna kan delas in i tre områden:
Det strategiska – att tillse att vi har processer som stöder oss i vår målsättning att vara attraktiv som arbetsgivare, vilket bland annat berör rekrytering, kompetensutveckling, belöningssystem och vår personalpolitik i stort. Kommunstyrelsens arbetsutskott är det politiska organ som beslutar i övergripande frågor för vår personalpolitik.
Det operativa – att fungera som konsultativt stöd till verksamheterna i personalfrågor. Dels i förhållande till kommunens chefer i frågor som kan beröra allt från arbetsrätt till konflikthantering. Dels om att tillse att vi i alla avseende förhåller oss till den svenska arbetsrätten i övrigt vilket också inkluderar vår relation till de fackliga organisationerna.
Det administrativa – att tillse att allt administrativt personalarbete fungerar löpande. Detta innefattar bland annat löneutbetalningar, men också ansvar för vår personalhandbok.
Exempel på vad vi arbetar med:
- Rådgivning till chefer i personalfrågor
- Policys och riktlinjer för personalpolitiken
- Löner
- Arbetsmiljöfrågor
- Arbetsrätt
- Förhandlingar
- Sjukskrivningsstatistik
- Hälsa och friskvård
- Rehabilitering
- Löpande kompetensförsörjning
- Konflikthantering
- Jämställdhet- och mångfaldsfrågor
- Kompetensutveckling och utbildningsplanering
- Löneöversyn
- Pensioner
Skriv ut