Introduktion
Vi vill att nyanställda ska känna sig välkomna!
De första intrycken som nyanställd kan vara avgörande för hur det går i fortsättningen med arbete och relationer till kollegor. Alla har ett ansvar för att nyanställda tas väl emot; kommunens ledning, rekryterande chef, IT- och HR-enhet och inte minst de nya kollegorna.
Som utgångspunkt för en god introduktion kan man fundera på hur man själv skulle vilja bli introducerad. De små sakerna spelar ofta stor roll. Att bjuda med sin nya kollega när det är dags för kaffe och lunch kan vara oerhört uppskattat.
Det är viktigt att chefen avsätter tid till att hälsa välkommen och berätta om verksamheten, samt ordna med praktiska saker som exempelvis arbetsredskap, dator, arbetskläder med mera.
Introduktion kan behövas även när en medarbetare får nya arbetsuppgifter eller återkommer från en längre tids frånvaro. Beroende på arbetets art räknar man med sex månader till ett och ett halvt år innan en nyanställd blir fullt effektiv.
Chefen eller handledaren för den nyanställde bör också följa upp att den nyanställde har fått en verklig möjlighet att komma in i arbetet och organisationen. Uppföljning görs löpande de första månaderna.
Nedan finns checklistor för introduktioner som har tagits fram för olika verksamheter i kommunen. Kontakta närmaste chef för mer information om ingen av nedanstående mallar passar för personen som ska introduceras.
Checklista introduktion av nyanställd
Checklista introduktion av nyanställd chef
Checklista introduktion av nyanställda - Socialförvaltningen (inkl. brandskyddsfrågor)
Checklista introduktion - socialtjänst och IFO
Skriv ut